Sedm kroků digitální transformace
Digitální transformace (DX) je dnes téma pro úplně slovy ÚPLNĚ každou firmu. Ať už hovoříme o řešeních, která mají dopad přímo na zákaznickou zkušenost, růst výnosů nebo o zlepšování vnitrofiremních procesů.
Z mých zkušeností realizace větších či menších digitálních transformací postupem času vykrystalizovala sedmička zásad bez nichž se Vaše digitální transformace opravdu neobejde. Tady je máte.
1) Popiš dobře výsledek DX, co chceš dosáhnout
Často se DX používá jako heslo, ale bez konkrétní a uchopitelné náplně. Jinými slovy, jak poznáme, že to máme a zejména jak poznáme, že to máme dobře. Tím se ale musí začít! Pozor na zbrklé nasazování technologií a zbrklé implementace bez konkrétně nastavených cílů. Stanovení výsledku DX musí obsahovat minimálně pohled přes klienta – ten je naprosto klíčový s důrazem na zákaznickou zkušenost a prodejní/obchodní čísla, pohled procesní a pohled tvrdých čísel (počty klientů/akvizice, NPS, procesní časy, dopady do nákladů/výnosů).
2) Zpracuj Digitální transformační plán
Vize je fajn, ale pod tím musí být konkrétní transformační plán, přesně specifikovat co jsou dílčí kroky, jaké výsledky a kdy přinesou a hlavně KDO za dílčí kroky nese odpovědnost. První rok ve větším detailu pokud je DX širší tak další 1-2 roky v menším detalu. Opět je potřeba být důsledný v přesném popisu co bude doručeno. Zde je klíčové zaplánování zdrojů a návazností na další projekty společnosti. Pozor neutavit se v detailu, ale také se nespokojit s jedním high level slidem.
3) Definuj konkrétní benefity/business specifikaci
Pro koordinaci celé firmy a jasné zacílení úsilí a investic, je potřeba dát si práci s dostatečně přesnou specifikací benefitů pro implementace jednotlivých přírůstků. Není výjimkou, že po utracených milionech a několika letech práce, jsou doručené benefity výrazně nižší než se čekalo. Aha? Častý nešvar dodavatelů, je tlak na descoping, aby se dodržely termíny, výsledkem čehož je polovičaté řešení. Při definování business benefitů se také musí uplatnit logika selského rozumu a nákladů. Na benefity je potřeba hodně tlačit, protože je to nástroj jak ohlídat, že výsledkem nebudou jen drahé technologie, ale změny s reálným dopadem do firmy.
4) Měj cílovou digitální architekturu
Tohle je naprosto klíčové téma, které musí být řešeno jako jedno z prvních. Nikdo z nás by nezačal stavět dům bez jasných plánů a nechtěl by si na vlastní kůži zažít příběhy Pata a Mata. Přestože je klíčové dobře zadefinovat cílovou architekturu, je tohle téma překvapivě často opomíjeno, snad proto, že je poměrně technické a pro business obtížně uchopitelné. Tady za mě velký vztyčený ukazováček, veškerá dobrá a špatná práce na cílové architektuře se multiplikativně násobí v průběhu celé transformace. Implementace sice bude postupná, ale cílovou architekturu tj. (jak to bude poskládané, jaké komponenty, jak budou zasazené do stávajícího IT prostředí a jak se budou škálovat) je nutno specifikovat hned na začátku. Digitální architektura by měla být základnou na níž se jednotlivé přírůstky digitální transformace budují. Pokud se role architekta outsourcuje musí být naprosto nutně nezávislá od dodavatelů konkrétních technologií/řešení.
5) Nikdy nedělej big bang
Je s podivem, že po tom co tolik velkých projektů selhalo, se o big bang firmy stále pokouší. Je potřeba nejít metodou, že budeme 2 roky implementovat a pak bude teprve první viditelný efekt. Musí být nasazovány dílčí přírůstky, ale o to častěji, kvartální takt je více než žádoucí. Doporučuji pracovat s MVP (minimum viable product) a na základě zkušeností s reálnými klienty/procesy postupně dopilovat. Nedovolit zaplánovat velké funkční celky s realizačním časem 12+ měsíců. Zejména pozor na snahu dostat do jednoho go live více VELKÝCH funkčních celků najednou.
6) Důsledné řízení dodavatelů
Bez toho se žádná digitální transformace nedá udělat. Jasná specifikace scope, řízení změn a řízení termínů, týdenní reporting. Důslední projekťáci. Často je řešeno prostřednictvím projektové kanceláře, ale každý šéf digitální transformace to bude mít na zřeteli, protože ví, že tohle je naprosto klíčové. Pozor na častý nešvar, že šéf digitální transformace je jen na povrchu “deleguje” celou záležitost na projektovou kancelář a projektové managery a tím se zbaví odpovědnosti.
7) DX se ve firmě týká úplně všech
Krom obvyklých podezřelých z IT musí být do digitální transformace zapojen i business. DX není jen IT show! Nepodcenit PRAVIDELNOU komunikaci do celé firmy. V digitální transformaci jsou obvykle dvě velká rizika a) nejasné zadání (buď nejasná vize a nebo si nikdo nedá práci pořádně přečíst detailní business specifikaci) a b) špatná koordinace a tok informací napříč firmou. Důsledně řídit a koordinovat a hlavně celou transformaci na vnitrofiremní úrovni, vlastnit to nesmí dodavatelé. Najděte ve firmě jednu osobu s vrcholovou zodpovědností za digitální transformaci. Pokud se něco zadrhlo hned eskalovat a řešit. Klíčovou komponentou je komunikace s vedením, ale i mravenčí práce napříč týmy.
Přeji Vám ať vaše DX vzkvétá a přinese mnoho ovoce a radosti.
Autor: Alex Karo