blog

Kvalita dat jako krevní obraz společnosti

Jen těžko byste našli firmu, kde si nikdo nikdy nestěžoval na data. Samozřejmě! Ostatně kolem práce s daty se vytvořilo hned celé odvětví. Co se vlastně děje, když data stojí „za starou bačkoru“? S velkou pompou se obyčejně nastartuje projekt, případně se najme konzultantská firma a provede se rozsáhlé čištění dat. K velkému překvapení se ale po pár měsících zjistí, že v datech je už zase nepořádek (!).

A proč se tenhle scénář opakuje znovu a znovu? Protože většina takových projektů vychází z představy, že nekvalitní data napadají systémy tak nějak sama od sebe, jako hejna kobylek. V MAGNETIC IDEAS nejsme zastánci „teorie kobylek“. Kvalita dat je jako lakmusový papírek, kterým lze snadno zjistit kondici procesů. Je to stejné jako krevní obraz. Když vám lékař zjistí vysoký krevní tlak, také vám nepustí žilou, ale začne léčit příčinu. S daty je to stejné.

Najít nekvalitní data je snadné, primárním cílem je ale najít a trvale odstranit příčinu vzniku. Proto by za kvalitu dat neměl být odpovědný datový analytik zběhlý v SQL nebo Pythonu, ale spíše vlastník procesu, který rozumí nastavení procesů ve společnosti a dokáže je dostatečně ovlivnit.

Jak tedy řešit problémy s daty?

  1. Je důležité se objektivně podívat na data. Nelze se spoléhat na subjektivní postřehy typu „Zákaznické adresy jsou špatně zadané“. Základní (nikoli však jediná) metoda je profilování dat a identifikace krajních hodnot (outliers) nebo vyložených chyb.
  2. Dále je třeba zjistit příčiny a definice „správnosti“ dat. Typická chyba v této fázi nastává, když se účastníci projektu mezi sebou shodnou, jak mají správná data vypadat. To jednoduše nelze, protože data používá celá firma a každý trochu jinak. Je nutné odstranit nejen špatná data, ale i zabránit jejich další tvorbě.
  3. Ve třetím kroku podnikáme právě tyto prevenční kroky a úpravy postupů, aby se zamezilo vzniku dalších nekvalitních dat.
  4. Teprve ve čtvrtém kroku můžeme přistoupit k čištění dat.
  5. Nakonec je potřeba stanovit metriky, podle nichž se bude kvalita dat monitorovat a definovat mezní hodnoty, které případně spustí další opravnou aktivitu.

Zní to jednoduše, že? Tak si vzpomeňte, jaké to bylo, když jste naposledy řešili problém s daty.

Autor: Libor Stenzl

Článek ke stažení zde.